Lagunassa ja Puertossa

per

Teidellä tulivuorenpurkaus? Ei sentään, pilvimuodostelma vain näyttää siltä. Pitkästä aikaa kävin syömässä Peruanossa ystävän seurassa. Palvelu on hyvää tässä ”kotiravintolassa” (kaupunkiasunto on lähellä), ruoka menettelee.

Vajaan kahden viikon kuluttua lähden matkalle Suomeen. Miksi? Sen kerron myöhemmin.
(Kumppani jää Orotavaan eikä kaupunkiasuntokaan ei ole tyhjillään – tämä vain mahdollisille murtovarkaille tiedoksi.)

Teiden kierros

tei

Käytimme vieraitamme perinteisellä kierroksella Teiden ympäri. Suomen vieraita, etenkin heitä, jotka eivät ole käyneet Teidellä, tai käynnistä on kauan aikaa, kuljetamme reittiä Aguamansa (näytämme Calderan retkeilypaikan ja vaellusreittien alut), Teide (informaatiokeskus ja kivimuodostelmat vastapäätä hotellia), Pino Gordo Vilaflorissa. Kylässä söimme (taas) lounaaksi vuohta, se oli maukasta ja mureaa kuten aiemminkin.

Paluumatkalla ajoimme – kuten yleensä – Santiago del Teiden kautta ja tällä kertaa pysähdyimme myös Garachicossa. Kokopäiväretki tästä muodostuu taukoineen.

Vieraat

vie

Kaunis päivä, aamulla Teide näyttäytyi pilvettömältä taivaalta. Enää ei ole liian kuuma, noin +25.

Tänään saapuvat tämän syksyn ensimmäiset Suomen vieraat. Haemme heidät illalla kentältä. Mukavaa, kun tulevat! Tervetuloa vaan ystävät ja sukulaiset!

Sateen jälkeen

buen

Myrsky ei tullut meille Orotavaan. Odottelin kameran kanssa tummia sadepilviä ja kovaa tuulta, mutta me säästyimme niiltä. Saimme vain jonkin verran sadetta. Etelässä ja naapurisaarilla on satanut ja tulvinut kovastikin (La Palma ja Gran Canaria).
Nyt meillä on taas poutasää, mutta huomiseksi on taas ennustettu sateita. Saisi tulla jo kunnon lämmin kevät tänne ikuisen kevään (eternal primavera) saarelle!

Teide ja myyjäiset

myy

Tänään Teidellä oli ”kermavaahtokuorrutus” ja muutakin makeaa löytyi: olimme Suomi-kerhon myyjäisissä, jossa myimme kanarioystäviemme valmistamia tuotteita. Myynnissä oli paikallisia joululeivonnaisia nimeltään truchas de navidad, joita oli saatavana paitsi tonnikalatäytteellä, myös useampana makeana versiona: porkkana-kookos-hunaja, bataatti-manteli-sitruuna ja cabello de angel-täytteellä (sitä kurpitsan tyyppistä hedelmää en osaa nimetä suomeksi). Oli myös vihreää mojoa ja maukas appelsiinikakku.

Paljon erilaisia tuotteita oli muillakin myyjillä ja asiakkaita oli myös muiden myyntipöytien äärellä, mutta niitä en ehtinyt katselemaan.

Mainittakoon, että olen muutaman vuoden tauon jälkeen liittynyt takaisin Suomi-kerhoon. Tauko teki oikein hyvää, nyt voi mennä silloin tällöin mukaan haistelemaan, joko olisi vallalla uusia tuulia.

Tila

Tänään Teide, oltuaan monen päivän ajan pilviverhon taakse piiloutuneena, näyttäytyi, tosin aamulla vain hetken. Uusia pihalöytöjä oli etana, joka ei näyttänyt sarviaan, sekä ystävältä lahjaksi saadun kasvin kukinta. Kasvin (köynnös) nimi vaan on hukassa.

Nieve

Teide

Eilisen myrskyn aikana Teide sai ensilumensa tälle syksylle. Tavallisesti lumi tulee myöhemmin, vasta joulukuussa. Santa Cruzin tulvavahingoista on tullut paljon uutisia pitkin päivää, sadetta tuli siellä toistasataa litraa neliömetrille muutamassa tunnissa. Me Puertossa säästyimme tulvilta.

teide

Tänään oli aurinkoinen päivä! Päivällä parvekkeella lämpötila kipusi monta astetta +20 paremmalle puolelle, joten lomalaiset voivat mielestäni huoletta varata matkan tänne: säät lämpenevät. Teidellä ja rinteillä on vielä lunta, mutta se sulaa pian pois.

Tila

Teide myrskyn jälkeen kuin tomusokerikuorrutuksella. Kaunis se on, mutta onneksi meillä täällä merenpinnan tasolla on lämmintä ja vihreää. Lumimaisemiin en kaipaa, parempi vain ihailla kaukaa.

Sauzal

Teide

Näkymä Teidelle Sauzalin La Baranda -kahvila-ravintolasta. Tästä ei paljon maisemat parane.

Un paisaje del Sauzal al Teide, que maravilloso!