Kävimme Humboldtin näköalapaikalla katsomassa Orotavan laaksoon. Puerton päällä näyttää olevan pilvi, mutta ilmeisesti se ei ole savua. Hyvin heikosti näkyy kuitenkin pari savuvanaa vuoren rinteellä. Metsäpaloja ei ole vielä saatu kokonaan sammutettua. Helikoptereiden ääni kuului Puertossa ja Orotavassa koko eilisen päivän. Aamutelevisiossa näytettiin jyrkkiä rinteitä kiipeäviä palomiehiä, jotka olivat maastossa sammutustehtävissä. Vaikeaa työtä!
Tässä vielä yhteenvetoa paluumatkastamme Suomesta Teneriffalle:
Kuljimme reittiä Kemi – Oulu – Suomussalmi – Savonlinna- Lappeenranta – Porvoo – Vuosaari, josta lautta Travemündeen – Bad Oldesloe (Saksa, hotelliyö) – Reims (Ranska, hotelliyö) – Limoges (Ranska, hotelliyö) – Pamplona, Noaín (Espanja, hotelliyö) – Ciudad Real (Espanja, hotelliyö) – Moguer (Espanja, hostelliyö) – Palos de la Frontera (Espanja, hotelliyö) – Huelva, josta laiva Teneriffalle Lanzaroten ja Gran Canarian kautta.
Kilometrejä kertyi yli 5000 ajaen, laivoilla matkasimme n. 2500 km. Sekä polttoaineen että majoitusten hinnat laskivat etelään päin tultaessa. Päivämatkat autolla olivat 500-800 km. Ranskassa jouduimme poikkeamaan suunnitellulta reitiltä maastopalosavujen takia, muutoin palot vältimme.
Lentämällä olisi päässyt halvemmalla ja nopeammin, mutta tavaroita on helpompi kuljettaa autossa mukana. Matkan kokonaishintaa ei rohkene edes laskea. Yöpymisten hinta vaihteli 55€ – 90€ välillä, valitsimme halvimpia saatavilla olevia. Kallein yksittäinen hinta oli laivalippu Helsingistä Travemündeen, yli 800€, verrattuna lippuun Huelvasta Teneriffalle n. 350€. Kummassakin laivassa meillä oli hytti. Armaksessa ruoka kuului lipun hintaan, Finnlinesin laivassa ei.
Matka meni kaiken kaikkiaan hyvin ja nyt ollaan kotona taas.