Día y noche

Tila

Toissapäivän kuvia: päivällä La Lagunan vanhassa kaupungissa ja illalla Puerton kuutamossa..

Helteiset päivät ovat jatkuneet, päivisin lämpö hipoo +30 astetta. Suosiolla voi jättää kuumimman ajan siestalle.

Kanarioiden ja espanjalaisten lomakausi on alkanut. Odotettavissa on perheitä mantereelta kaupungin täydeltä, ainakin jos vertaa elokuihin aiemmin, siis tietysti ennen pandemiaa.

Paikallisissa uutisissa kerrottiin, että La Gomeralla on ollut vuorokauden sähkökatkos yhden sähkönjakeluyksikön rikkoontumisen seurauksena. Sähkön puuttuminen on vaikeuttanut paitsi kotien, myös kauppojen ja ravintoloiden toimintaa ja myös vedenjakelua, sillä pumput toimivat sähköllä. Vikoja korjataan parhaillaan.

Icodissa, alakylissä, taas on ongelmana desprendimientos, kivivyöryt jyrkkää rantatörmää alas rannalle. Etenkin Playa San Marcos on kärsinyt sortumista.

Valtakunnan tasolla hallituksen muodostamiskiista jatkuu. Sopivaa kombinaatiota ei oikein löydy. Paitsi pikkupuolueiden yhteistyökykyä, myös joidenkin äänien uudelleenlaksemista halutaan ja uusia vaalejakin väläytellään ongelman ratkaisemiseksi. Aika näyttää.

Calima ja La Laguna

cal

Tänään on ilmassa paljon calimaa. Yläkuvassa näkyy juuri ja juuri Teiden profiili caliman läpi. Lämpötilan ennustettiin nousevan noin kolmeenkymmeneen; kuumuus monesti saapuu yhdessä caliman kanssa.

Vieraiden kanssa kävimme eilen La Lagunan vanhassakaupungissa. Kuvissa entinen instituutti (”yläkoulu”, nykyään museona) ja nunnaluostarin viereinen kapea katu, jossa voi kuvitella hevosten muinoin kuljettaneen ihmisiä ja tavaraa.

San Cristóbal de La Lagunan vanhakaupunki, kuten olen aiemminkin kirjoittanut, on entinen pääkaupunki ja yksi maailmanperintökohteista.

Kiertoajelua

di6

Viimeisen lomapäivän vieraidemme kanssa kiertelimme: Orotavan kaupunki ja siellä erityisesti Casa Egon, toiselta nimeltään Restaurante Taoro Victorian puiston laidalla (käynti kadulta). Sieltä saa ihania leivoksia hopeatarjottimella ja miljöö on mitä miellyttävin.
Sitten ajelimme Tacoronten maalaismarkkinoille moottoritien alapuolelle. Tori on suurempi ja valikoimaltaan laajempi kuin Matanzan Mercadillo, jossa olemme käyneet useammin.
Lopuksi katsastimme myös Lagunan vanhan kaupungin, jossa myös nautimme tapasia.
Tänään aamulla aikaisin veimme vieraamme etelän kentälle. Vietimme mukavan viikon, vaikka säät eivät sateiden takia aivan suosiolliset olleetkaan. Mutta – mielestäni – kyllä nämä säät Suomen talven voittavat.

Arepas

are

Ruokapäivitys ja suosittelu (ilman sponsoria ?).
Kävimme Lagunan vanhassakaupungissa. Ystävät veivät meidät (itse asiassa jo toista kertaa) arepaksille paikkaan, jossa oli tosi hyvät ja edulliset arepat ja valinnanvaraa oli.
Söimme langostino-ja mechada-arepat, maukkaita, rapeakuorisia olivat. Nyt löytyi voittaja La Veran areparallekin, meidän mielestämme. Viinikin oli hyvää. Paikallisia käy paljon.

Missä? Arepera Punto Criollo, Calle El Tizón 6, La Laguna. Vanhankaupungin kävelykadun vieressä, kivenheiton päässä siitä korkeimmasta kirkontornista, joka näkyy moneen suuntaan tässä maailmanperintökohdekaupungissa.

Yläkuvassa alkupalaksi almogrotea (vuohenjuustopohjaista tahnaa) leivän kanssa, maukasta. Ei maltettu ottaa kuvaa ennen maistamista!

Majoitusta La Lagunassa

lag

Kanarioystävilläni on tarjolla viihtyisiä huoneita lyhytaikaiseen vuokraukseen keskellä La Lagunan vanhaa kaupunkia, maailmanperintökohteessa, Santa Cruzin kupeessa.
Hinnat ovat edulliset:
Kahden hengen huone 20€/vrk, yhden hengen huone 15€/vrk. Keitto-ja pyykinpesumahdollisuus on.
Jos kiinnostaa, ota yhteyttä puhelimitse tai tekstiviestillä minuun (välitän tiedon vuokraajille) Riitta: +34648219361 tai jos osaat espanjaa/hieman englantia Pedro: +34637643800.

Tämä informaatio on myös erillisellä sivulla, kts yläpalkki.

Tila

Tänään kävimme jo perinteiseksi muodostuneella Lagunan excursiolla, nyt kuitenkin niin, että kiersimme vanhan kaupungin ympäri ja keskusta jäi vähemmälle huomiolle, koska on sunnuntai ja suuri osa liikkeistä kiinni. Askelmittariin kertyi noin kahdeksan kilometriä.
Tänään oli Lagunan tori ja kauppahalli auki, siellä en ole aiemmin käynytkään. Valikoimat olivat runsaat: lihaa, kalaa, hedelmiä, vihanneksia, leipää ja tietysti gofiota. Yksi ruoka-asioista, mihin en ole vielä näinä vuosina perehtynyt, ovat ne runsaat valikoimat tönkkösuolattua kalaa ja lihaa. Paikalliset ystävät kehuvat, että niistä saa liottamalla ja maustamalla hyvää syötävää; pitäisi kai joskus kokeilla. Luulen, että tämä tönkkösuolaus on peräisin ajalta ennen jääkaappeja ja pakastimia.

Tila

Vietimme miellyttävän ja mielenkiintoisen päivän ystävien kanssa Lagunan vanhassa kaupungissa. Ensin kiersimme aiempaa excursioreittiämme Juanan opastamana, kuulimme kaupungin historiasta ja tutustuimme tärkeisiin rakennuksiin, muutamaan taidenäyttelyyn ja pariin museoon.

Tiesitkö muuten, että Montaña Rusa on maailmanpyörä?

Lopuksi lounastimme iloisessa seurassa Casa de Venezuelassa, privaattiklubilla, suhteilla sinne päästiin. 🙂

Tila

Teimme retken historialliseen San Cristóbal de La Lagunaan, jonka vanha kaupunki on maailmanperintökohde. Kaupungin on perustanut espanjalainen valloittaja Alonso Fernándes Lugo 1490-luvulla. La Laguna oli saaren pääkaupunki 1700-luvulle, mutta satamakaupunki Santa Cruz vaihtui sitten pääkaupungiksi.
La Lagunan vanhassa kaupungissa on säilyneenä 361 rakennusta 1500-1700 luvuilta, 100 rakennusta 1800-luvulta ja 170 1900-luvun alusta. Kävimme katsomassa niistä muutamia.

laguna1

Tutustuimme mm. 1700-luvulta olevaan taloon, jossa nykyään toimii Cristino de Veran (s. 1931 Santa Cruz de Teneirfe) nimeä kantava säätiö taidekokoelmineen. De Vera on tunnustusta ja palkintoja saanut kanarialaistaiteilija, joka jätti taideteoksensa – useimmat vanitas-teemaisia – saarelle muutettuaan itse Madridiin jo vuosikymmeniä sitten. Toinen taiteilija, jonka kauniita teoksia ihailimme säätiön tiloissa, oli Nestor Martín Fernándes (1887-1938). Kävimme myös Casa Lercarossa, 1500-luvulta olevassa rakennuksessaa, jossa tätänykyä toimii Museo de Historia de Tenerife (MHA).

laguna2

Piispanistuimen rakennusta ihailimme ulkoapäin: mm. kreikkalaistyylisiä pylväitä löytyi julkisivusta. Kanarialaistaloille tyypillinen sisäpiha näkyi avoinna olevasta ovesta.

laguna3

Teatro Leal, aktiivisesti toimiva teatteri, on rakennustyylillisesti eklektinen: sekoitus kaikkien tyylien parhaimmista piirteistä. Kannattaisi tehdä teatterimatka Lealiin! Concepciónin kirkon torniin meistä kukaan ei halunnut kiivetä, vaikka sieltä näkisikin hienot maisemat yli kaupungin. Toisella kertaa, ehkä.

laguna4

Instituto de Canarias, joka alunperin oli agustiinolaislluostari jo 1500-luvulta, muutettiin oppilaitokseksi 1700-luvulla ja se oli pitkään ainoa yläkouluopetusta antava laitos. Monet saaren merkkihenkilöt ovat käyneet tätä koulua. Kävimme myös ihailemassa Camino Largoa, entistä viljelysmaille johtavaa polkua, joka 1918 avattiin kävelykaduksi kaikille lagunalaisille. Caminoa reunustaa 200 kanarianpalmua, jotka ovat suojeltuja ja ne ovat saaren kasvillisuuden symboli. Camino on 692 metriä pitkä ja leveys on 1,5m.

Monta muutakin paikkaa näimme ja monta jäi vielä seuraavaan käyntii. Lounastimme Telesforo-ravintolassa vanhan kaupungin laidalla ennen kotiinpaluuta.

Uusia retkiä Lagunaan voimme tehdä, jos halukkaita osallistujia löytyy.

La Lagunaan

laguna

Perjantaina 15.1. teemme retken historialliseen La Lagunaan. Virallisesti kaupunki on nimeltään San Cristobal de La Laguna ja sen vanha kaupunki on yksi maailmanperintökohteista. Käymme kävelykierroksella, jossa mukanamme on syntyperäinen lagunera (lagunalainen). Saamme aitoa paikallistietämystä kaupungista ja sen historiasta.
Retken hinta on 25€, kuljetus, kävelykierros ja ruokailu kuvan ravintolassa sisältyvät hintaan. Lähtö Belairin turistipysäkiltä klo 11.30.
Ilmottaudu (vain nopeimmat ehtivät) joko Jussille juhanieeri@gmail.com, +34 633801420 tai minulle mirgareetta(at)me.com.

Ajelulla

tour

Tänään ajelimme La Lagunan kautta Santa Cruziin ja takaisin Puerto de la Cruziin. Päivä siinä kului mukavasti. Kuviin jäi värejä näkymistä matkan varrelta.