Punterossa

Tila

Kävimme hyvien kanarioystäviemme kanssa lounaalla Punterossa Santa Cruzissa. Tämä oli jo toinen kerta tämän talven aikana, mutta paikka on niin viihtyisä vanhanaikaisine miljöineen, että siellä käy mielellään. Puntero on kalaravintola, jossa ruoka on hyvää, tuoretta, palvelu ystävällistä eivätkä hinnaltaan päätä huimaa. Meitä oli kuusi henkilöä, ja tässä luettelen mitä söimme: alkusalaattia, garbanzoa, lubina a la plancha, sama a la planca, pulpo cocido, chocos a la plancha, papas arrugadas con mojo verde, jälkiruuaksi mousse de chocolate, gofio con amaretto y huevos. Ruokaa oli riittävästi. Minun valintani oli pulpo, olin oikein odottanut saavani sitä. Hyvää oli, maukasta, eikä yhtään sitkeää.

Juomana oli tietysti vino tinto sekä vesi. Tinto on tyypillinen ruokajuoma täällä aterioilla.
Kaikki tämä maksoi noin 22€/henkilö.

Ystävät kertoivat, että mitä enemmän ääntä, sitä hauskempaa on. Mikään hiljainen paikka Puntero ei tosiaankaan ole, kattilat ja pannut kolisevat – keittiö on samassa tilassa kuin ruokapöydät – asiakkaat keskustelevat, tarjoilijat kiirehtivät edestakaisin. Punteroon ei muuten voi varata pöytiä etukäteen. Jonotussysteemi on käytössä. Me pääsimme sisään, kun tulimme hyvissä ajoin paikalle, jo ennen paikan aukeamista. Jonottajia oli vielä kun lähdimme.

Agosto

Tila

Ruokakuvia: Ylärivissä Pipo:n (kalastajien ravintola muellella) kala-katkarapuannoksia, alakuvissa iltapalakroketit Peruanossa ja lohileivät Sitio Litren puutarharavintolassa. Maukkaita kaikki!

Tilasin Movistarilta uuden maksuttoman routerin Wi-Fi 6, josta lähettivät sähköpostia aiemmin. Kuriiri toi sen eilen. Omasta mielestäni melko taitavana nörttinä ryhdyin sitten asentamaan laitetta. Mutta ei! Sitä kaapelia, joka uudessa laitteessa pitäisi yhdistää fibraan ei ollut. Soitin useaan kertaan Movistarille, lähetin viestejä. (Ärsyttävät automaattichatit!).
-Kyllä sinulla pitää olla kaapeli ja vielä toisenlainen laite, väitti sitten ihminen, jonka sain langan päähän lopulta. Mutta ei ole!

No, nyt odotan asentajaa klo 11-13 ja olen isännöitsijän kanssa sopinut että cuarto de communicaciones on auki tuohon aikaan. Movistar lähetti kymmenen viestiä siitä, että asentaja tulee tuohon aikaan. Soitin ainakin yhtä monta kertaa.

Gomeran sähköongelmia ei ole vieläkään saatu ratkaistua. Mantereelta on saatu uusia laitteita. Turisteja haastateltiin aamutv:ssä, ovat tietysti pettyneitä sähkön puutteeseen ja aikovat palata kotiinsa. Ikävää saaren turismille, yli vuorokauden sähkökatkos jää mieleen.

Kaloja

pes

Olen kalaruoan ystävä. Eilen Alcampon kalatiski oli täynnä monenlaisista kalaa. Tuoretta kalaa tulee myyntiin kerran tai kaksi viikossa, ja jos osuu oikeana päivänä paikalle, saa hyvää kalaa. Me ostimme tällä kertaa pari pientä truchaa, taimenta. Eräs rouva osti seitsemän kilogramman cherne negron, se on alakuvassa vasemmalla takana. Cherne negroa suositaan täällä saarilla, mutta sitä on harvoin myynnissä, kertoi kalan ostaja.
Kalatiskin myyjät valmistelevat kalat haluttuun malliin, perkaavat, suomustavat, fileoivat tai mitä vaan asiakas haluaa. Me otimme kalat ”a la espalda”, ”selällään”, jolloin koko kala halkaistaan paistamista varten, myös pää. Kala on sitten helppo paistaa esim muurinpohjapannulla.
Minä haluaisin kokeilla ruoaksi myös käärmemäistä morenaa, mutta kumppani ei ole vielä innostunut ajatuksesta.
Isopäinen ”ruma” kala kuvassa on rape, siitä saa maukkaat fileet.

Uutisista:
Turismin elpyminen on palauttanut lentoliikenteen melkein ennalleen 25:n Covid-kuukauden jälkeen. Kanariansaaret ovatkin koko Espanjan mittakaavassa toipumassa taloudellisesti muuta maata paremmin, vaikka energian ja muiden hintojen nousu aiheuttaakin asukkaille vaikeuksia.

Kesätapahtumia on tulossa paljon, karnevaalit Santa Cruzissa, Orotavan Corpus Christi -tapahtumat ja paljon muuta.

Saarten suhde Marokkoon puhuttaa. Venepakolaisia on saapunut saarille viime yönä 185 henkilöä. Pakolaiset sijoitetaan tilapäisiin vastaanottokeskuksiin ja jatkosta päättävät viranomaiset.

Dorada

dor

Sateinen lauantai. Kanarian aamutelevisiota ei tule viikonloppuna, mutta ”ikiuutisissa”, mantereen kanavalla 24h lähetetään koronauutisia ja säätietoja – sadetta sielläkin. Madridissa näyttää avatun joulumarkkinat, henkilörajoitus 232 asiakasta kerrallaan, voimassa on maskipakko ja etäisyydet. Enpä menisi!

Kerrottiin myös, että ”neljäs aalto” tulee olemaan se psyykkisten ongelmien vyyhti, jonka pandemia aiheuttaa sairastumisien, menetysten ja taloudellisten vaikeuksien sekä pitkittyneiden rajoitusten takia. Ei ole helppoa toipua tästä oudosta vuodesta!

Me kävimme vain kauppareissun. Kumppani valmisti ruokaa (niinkuin yleensä). Hyvää oli dorada (kultaotsa-ahven) pannulla paistettuna perunamuusin ja sitruuna-sipulikastikkeen kanssa.

Besugo

pesc

Eilen ostimme Puerton kalastajien myyntitiskiltä muellelta reilun kilon vasta pyydystettyjä besugo-kaloja. Ne ovat, netin mukaan, suolaisten vesien kaloja ja yleisiä Atlantin itärannikolla. Ne ovat vaalealihaisia, vähärasvaisia kaloja. Pannulla paistettuna ne olivat oikein hyviä (alimmainen kuva).

Todella kauniita, monivärisiä pikkukaloja oli myös myynnissä, mutta niiden nimi jo unohtui. Kalamyyjän mukaan niitä saadaan vain Kanariansaarilla, liekö totta, mutta kalojen väri oli ihastuttava.

– Koronasääntöjen valvojiksi saapuvat armeijan ”rastreadores” sijoitetaan ensiksi Lanzarotelle ja Gran Canarialle, ilmoittivat Gobierno de Canarian edustajat. Uusia ryppäitä virustartuntoja on nyt todettu paitsi Gran Canarialla, myös Lanzarotella.

Lunta

nie

Tänä aamuna se näkyi: luminen huippu Teidellä. Hieno se on ja mikä parasta, täällä alhaalla ei ole koskaan lumesta tietoakaan. Jatkamme hieman viileämmissä ”kesäsäässä”.

Eilen illastimme ystäväporukalla Matanzassa, guachinchessa, joka on uusiutunut ja vaihtanut omistajaansa ja edellisenä päivänä avattu. Söimme pääruokana vasta pyydystettyä sama-kalaa a la plancha ja hyvää oli. Saimme maistaa myös talon carne de cabraa, pehmeää ja maukasta. Nuevo Gracíano oli paikan nimi.

Herkkuruokia ja maisemia

comi

Meillä on lämmintä ja aurinkoista. Tänään kuulin, että Pohjois-Suomessa on satanut ensilumen. Siispä taas kerran: ¡Qué suerte vivir aquí!

Olemme viime päivinä tavanneet ystäviä, ruokailleet yhdessä, puhuneet paljon espanjaa ja ajelleet maisemia ihaillen.

Kuvissa on kalalautanen ravintola Peruanossa ja alkupalalautanen – myös kalaa – ”Smirrellä” eli Cuatro Vientos -ravintolassa. Herkullisia olivat molemmat annokset!

Jardinin rannalla näytti olevat eilen keltaiset liput, mutta meren voimaa ei kannata koskaan aliarvoida. Allasuinti on paljon turvallisempaa. Ikävä kyllä muutama päivä sitten löytyi merestä, pitkän etsinnän jälkeen, hukkunut nuori mies Puerton edustalta. – Ja näitä ikäviä tapahtumia on täällä liian usein.

Kuva kastanjapuusta muistuttaa mieleen, että pian taas on kastanjoiden ja uuden viinin aika. Sitä odotellaan.

Kalaa

kala

Isot on kalat Alcampossa. Tonnikalaa emme ostaneet, mutta suuria katkarapuja, langostinoja, kyllä. Niistä tein salaattiannokset vihannesten ja majoneesin kera.

Tänään on meidän ”perinteinen” savulohikeittopäivä. Ystäviäkin tulee sopalle.

Parque Natural de Corona Forestal

parque

Eilen oli retkipäivä. Kävimme ystävien kanssa savustamassa kalaa Teiden ”takana” Corona Forestalin luonnonpuiston grillauspaikalla. Olimme nyt varustautuneet suurella kaasupullolla ja paellapannusysteemillä, koska monesti puiden hankkiminen tai niiden palamaan saaminen on ollut ongelma. Heti kun kaasupullo oli kannettu autosta, paikalle ilmestyi vartija ilmoittamaan, että moiset laitteet ovat alueella kielletyt. Sitten luimme ohjeet ja totta se oli. No, ei kun puita hakemaan: onneksi lähellä oli kaatunut ja kuivunut männynrunko (sen hyödyntämiseen emme lupaa kysyneet) ja mukana kirves ja saha sekä sytykkeeksi luettuja Hesareita. Tuli saatiin ja hyvät savutruchat syötiin. Sää oli vaihtelevaista, välillä pilvet hipoivat maata, muutaman kerran pilkahteli aurinkokin.

Bocinegro

bocinegro

Eilen löytyi hyvä ruokapaikka Garachicon tuolta puolen carretera generalin varrelta (noin neljä kilometriä Buenavistaan päin) : Restaurante Ribamar. Palvelu oli ystävällistä, kalatiskistä sai valita tuoreen kalan. Me söimme bocinegroa a la plancha ja se oli erittäin maukasta. Suosittelen!

Ayer encontramos un restaurante muy buena se llama Ribamar cuatro kilometros detras de Garachico. Comimos bocinegro a la planca, lo estaba muy rico.