Birgit

Tila

Berliinipäivät ovat kuluneet lapsen ehdoilla leikkipuistoissa, joita kaupungissa on paljon sekä hotellissa ja sen pihalla leikkiessä. Kaupunginosa Mittessä on rauhallista ja miellyttävää, metrolla Alexanderplatzille matka on vain kaksi pysäkkiä. Kävin siellä ostoksilla – lämpimiä vaatteita oli liian vähän mukana.

Olimme samanlaisella lomalla vuosi sitten ja nyt seutu alkaa tuntua jo tutulta. Ei olisi ehkä hassumpi asumispaikkana Berliinikään, mutta kieltä täytyisi opetella. Vastaanotossa työskentelee nuori mies, joka puhuu myös espanjaa! Taas kerran vakuutuin siitä, että espanja on maailmankieli.
Hintataso on täällä  hieman korkeampi kuin Teneriffalla, mutta tietysti halvempaa on Suomeen verrattuna.

Berliiniin

ber

Eilinen oli matkapäivä. Lensin EasyJetin koneella Tenerife Surilta Berlin Brandenburgiin. Reilun viiden tunnin lentomatka on aika pitkä minulle, joka olen pomppulentojen ystävä. Miksi niin? Siksi, että pompulla saa käveleskellä välillä eikä ole vaaraa veritulpistakaan.

Berlin Brandenburgin kentälle olin tilannut taksin etukäteen, sekin systeemi on minulle mieleen. Ei tarvi odotella eikä jonotella, vaan kuljettaja on nimilapun kanssa vastassa. Harmi vain että eilinen kuljettaja puhui vain saksaa, jota minä en osaa sanaakaan. Matka on maksettu etukäteen, joten rahaa tai kortteja ei tarvi käsitellä.

Hyvin päästiin perille ja nyt ollaan tyttären kanssa pienellä hotellilomalla.

Aamu: Lunta sataa ja näkymä ikkunasta on talvinen. Aikamoinen muutos yhtäkkiä Teneriffan kesästä tultuani!

Paluu

bir

Niinpä kului viisi päivää Berliinissä, omassa pienessä piirissä, mutta hyvä niin. Vietimme koko ajan Prenzlauer Bergin kaupunginosassa. Hotelli oli pieni ja viihtyisä, henkilökunta ystävällistä ja lapsen juoksenteluja sekä yleisissä tiloissa että vehreällä terassilla katsottiin suopeasti. Lapselle terassi oli metsä.

Lensimme sitten Finnairin siivin Helsinkiin ja nopealla vaihdolla Ouluun.

Matkasta jäi mukavia muistoja. Lapsen kanssa on hyvä matkustaa. Lapsi näkee maailmaa, muita ihmisiä ja maailmankuva avartuu. Meillä 3-vuotias ensin ihmetteli, kun ihmiset ”höpöttävät”, puhuivat kieliä, joita hän ei ymmärtänyt. Seuraavana päivänä lapsi itsekin ryhtyi puhumaan omaa kieltään, jota meidän aikuisten oli hieman vaikea ymmärtää!
– Kielitaito on sosiaalista pääomaa. Pieni lapsi oppisi kielen kuin kielen nopeasti, kun olisi aikaa ja mahdollisuutta oleskella lapsen kanssa vieraassa maassa pidempään. Luulen, että esim. puoli vuotta riittäisi hyvin.

Potsdamer Platz

pots

Ajelimme metrolla Potsdamer Platzille, josta kävelimme aiemmalta käynniltä tuttua reittiä Berliinin Legolandiin.

Korkeita tornitaloja on useita tuossa keskeisessä kaupunginosassa. Täälläkin on vallalla sähköpotkulautojen käyttö ja – kuten näköjään muuallakin – niitä on jätetty lojumaan joka puolelle.

Kävimme täällä Legolandissa viimeksi kun lapsenlapsi oli ehkä yksivuotias, nyt kolmevuotiaana hän piti paikkaa hieman liian meluisana ja osin pelottavanakin. No, lapsi kasvaa ja muuttuu.

Metrossa suurin osa matkustajista käytti maskia, myös me. Sää on suosinut, lämmintä, mutta ei kuumaa, aurinkoista.

Berliinissä

mitt

Ja niin lennähdimme Berliiniin!
Meillä on täällä perhetapaaminen muutaman päivän ajan. Kuvia olen ottanut lähes yksinomaa lapsenlapsesta ja hänen touhuistaan, joten blogikuvat ovat jääneet vähemmälle. Nyt ei olekaan tarkoituksena tutustua enemmälti tähän suurkaupunkiin, vaan viettää aikaa omien perheenjäsenten seurassa. Lapsenlapsen ehdoilla mennään. Siispä vierailukohteitamme ovat etenkin leikkipuistot ja hotellissa yövytään, leikitään ja nukutaan päiväunet.

Helteet ovat täällä helpottamassa, sadettakin saatiin.
Maailmanpolitiikan seuraamisesta ja Teneriffankin tapahtumista olen nyt lomalla vielä pari viikkoa.

P.S. Kuvan auto on hotellimme aulassa sisällä koristuksena. Minulle se herättää lapsuusmuistoja: sitten kun perheeseemme vihdoin ostettiin auto, se oli mini.

Muuri

muuri

Eilen kävimme katselemassa sitä Berliinin muurin palaa, joka on vielä pystyssä ja joka on eri taiteilijoiden toimesta maalattu, muraali.

Kävelimme taas yli kymmenen kilometriä, vaikka välillä ajeltiin julkisilla kulkuneuvoillakin: helppoa ja melko halpaa täällä. Muutenkin minulla on ollut vaivatonta kulkea, kun olen seurannut perässä ja nuoret ovat suunnistaneet. Niin se aika juoksee juoksuaan: kun lapset olivat pieniä, piti olla kartalla ja tietää, minne ollaan menossa.

Tänään lennämme Suomeen.

P.S. Yläkuvassa oleva vihreä ”ukko” liikennevaloissa on kaupungin itäpuolella tällainen.

Legoland Berlin

lego

Eilisen päivän pääkohteemme oli Legoland Berlin. Se oli yllättävän viihdyttävä, vauva ja aikuiset pitivät näkemästään. Mieleen jäi erityisesti Berlinin keskustan pienoismalli, joka oli hienosti rakennettu ja siinä oli hienoja oivalluksia: esim. Berliinin metro kulki kaupungin alla ”aidosti” ja kaikki pikku yksityiskohdat, mm. seinien graffitit oli toteutettu Legoilla.

Ajelimme myös metrolla ja junalla, vältyimme ruuhkilta, vaikka niitä tässä suurkaupungissa ruuhka-aikoina varmasti on. Hissejä onneksi löytyi asemilta: lastenvaunujen kanssa portaita kulkeminen on hankalaa.

Berliinissä

ber

Kävelimme päivän Prenzlauerbergin kaupunginosassa, jossa hotellimme sijaitsee. Päivä kului vauvan ehdoilla, kävelimme, kun hän nukkui, syötöt ja vaipanvaihdot hoituivat baareissa ja ravintoloissa.
Kilometrejä kertyi askelmittariin 12. Kaikin puolin hyvä päivä oli.
Vaikka vältän mainostamista (tai ainakin itse valitsen kohteen, josta pidän), täytyy sanoa, että hotelli Oderberger on hyvä valinta. Persoonallinen vanha kylpylästä hotelliksi muutettu rakennus. Uima-allas on edelleen käytettävissä, myös muille kuin majoittujille. Ja aamiainen on niin runsas ja monipuolinen, että enpä ole muualla nähnyt moista, vaikka olenkin kohtalaisen paljon matkustanut.

Lyhyelle lomalle riittänee tutkia tämä kaupunginosa, joka miellyttää myös: paljon elämää, puistomaisuutta, monipuolinen tarjonta ruokapaikkoja, kansainvälinen tunnelma.

Sääkin suosi, kesäistä, mutta ei liian kuumaa, parikymmentä lämpöastetta.

Banksy

berl

Berlin Aleksanderplazin lähellä, kauppakeskus Bikinissä, oli yllättäen ja onneksi lempigraffititaiteilijani Banksyn näyttely. Tiedättehän tämän henkilöllisyyttään piilottelevan brittitaiteilijan, joka ottaa tekee älykkäitä ja kantaaottavia, mm. kapitalismia ja kuninkaallisia kritisoivia sekä sodan ja väkivallan vastaisia stensil-maalauksia. Niitä on ilmestynyt yllättävillä paikoille alkuun Britanniassa, mutta myöhemmin myös muualla.
Mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä näyttely, mutta tekijänoikeussyistä en teosten kuvia enemmälti blogissa julkaise.

Viimeksi olen nähnyt Banksyn teoksia ”livenä” Lontoossa yli kymmenen vuotta sitten. Hän on taiteilija, jonka oivaltaviin teoksiin kannattaa tutustua.

Muuri

mur

Tietysti kävimme myös katsomassa jäljellä olevia Berliinin muurin palasia. Spree joen rannalle lähelle Oberbaumbrückea on jätetty noin kilometrin pala muuria. Siihen ovat taiteilijat ympäri maailmaa maalanneet rauhanviestejä. Vaikuttavaa.

co

Lounaalla kävimme kulttipaikaksi muodostuneessa vietnamilaisessa ravintolassa, joka on nimeltään Monsieur Vuong. Sinne on kuulemma lähes aina jono. Ja kaikki kuulut ruokabloggaajat käyvät siellä, kertoi tyttäreni. Laitetaanpa se nyt tähänkin blogiin. Totutusta erilainen aasialainen ravintola se oli.