Manteli kukkii

alm

Teimme eilen perinteisen retken etelään, mantelinkukka-aikaan. Oli lämmin ja aurinkoinen päivä. Ajoimme Icod Alton kautta, koska pohjoisen tie TF-5 on taas sortumien ja korjaustöiden takia suljettuna. Sitä paitsi on mielenkiintoisempaa kiertää pikkukylien kautta. Paljon muitakin oli liikkeellä, henkilöautoja, asuntoautoja, moottoripyöriä, polkupyöräilijöitä, niinkuin yleensä viikonloppuisin.

Tänä vuonna manteli kukkii runsaasti. Santiago del Teiden seudulla kukkivia puita oli paljon, mutta niin myös niiden ihailijoita, eikä ainuttakaan vapaata parkkipaikkaa missään, joten jatkoimme sitten Vilaflorin suuntaan. Sieltäkin löytyi kauniita vaaleanpunaisia kukkivia puita.

Oli niin hyvä aurinkoinen ja kirkas sää, että näimme matkalla lähes kaikki Kanarian saaret: La Palman, La Gomeran ja El Hierron sekä paluumatkalla Gran Canarian. Kiersimme siis saaren ympäri ja vain loppuosan moottoritietä.

Mukava lauantai, ilman uutisia pahasta maailmasta.
Mainita täytyy vielä, että söimme todella maukkaan pucheron Monte Verde -ravintolassa El Tanquessa.

Almendras en flor

alme

Manteli kukkii! Riitan nimipäivän (suomalainen kalenteri) kunniaksi ajelimme Santiago del Teidelle: mantelipuut olivat kauneimmillaan kukassa juuri nyt. Niissä on hieno mieto tuoksu ja kauniitakin ne ovat. Päivä oli aurinkoinen ja kesäinen.

Vuosittainen traditio tämä mantelinkukkareissu on ollut, vaikkakin joinakin vuosina on ollut muita menoja tähän aikaan. Kukinta vaihtelee tietysti myös hieman, mutta alkuvuodesta – tammikuussa – se yleensä on.

Kannattaa siis mennä katsomaan ihan näinä päivinä, sillä kukinta on nopeasti ohi. Kun vihreät lehdet kasvavat puihin, kukkia ei enää ole.

Mantelit

alm

Ajelimme taas etelään, pohjoista kautta ensin Icodin lampputehtaan jälkeisestä liikenneympyrästä El Tanquen tietä muutaman kilometrin ja sitten oikotietä El Amparon ja La Montañetan kautta Santiago del Teidelle.

Lähes koko reitin ajan oli pilvistä, sininen taivas pilkahteli Santiago del Teiden seudulla. Mantelipuissa ovat hedelmät kypsymässä, vaikka ne ovat vielä raakoja, oletan. En tiedä, milloin sato korjataan. Nyt näin ensimmäistä kertaa mantelit tässä vaiheessa kasvua; yleensä olen käynyt ihailemassa vain puiden kaunista kukintaa.

Almendras en flor

alm

Tänään, monen sadepäivän jälkeen paistoi jo aamulla aurinko. Teide tuli taas näkyviin, lumihuippuisena. Päätimme kuitenkin varmistaa aurinkoisen päivän, joten lähdimme etelään. Mielessä oli myös mantelipuiden kukinta: tähän aikaan vuodesta nuo kaunottaret yleensä löytää.

Ajelimme ensin Icodin suuntaan ja siellä kävimme Playa San Marcosissa, rannalla, jota me emme ole aiemmin nähneet. Mukanamme oli ystävä, joka on lapsuutensa asunut Icodissa, joten saimme paikallisopastusta. Ranta oli pieni ja suojainen, aikoinaan kalasatamana toiminut. Vieläkin kalastusveneitä oli rannassa, nostettuna ylös laiturille.

Sitten jatkoimme El Tanqueen, jossa pistäydyimme eräässä paikallisessa kodissa – tämäkin ystävämme ansiosta. Kuinka tärkeää onkaan, että on kanarioystäviä. Vierailu oli iäkkään, mutta pirteän pariskunnan luona. Ja maan tapaan: täällä kun mennään vierailulle, isäntäväki kysyy: ”Haluatteko lasin viiniä ja juustoa?”. Tämä vastaa sitä, kun Suomessa tarjotaan vieraille kahvia ja pullaa.

Viini oli hyvää, talonväen viljelyksiltä. Rypäle oli tempranilloa, eikä listan negroa, kuten täällä yleensä. Saimme nähdä myös bodegan, jossa viini valmistuu, sekä isännän (82v) huippusiistin autoverstaan. Mielenkiintoinen vierailu!

Jatkoimme Santiago del Teidelle. Mantelipuut olivat jo kukassa, vaikka on ollut viileää ja sateista ainakin meillä pohjoisessa. Mantelinkukkien hento kauneus, onneksi näimme sen taas. Pari vuotta meni niin, että emme muka ehtineet niitä katsomaan.

Sitten ajoimme vielä Playa del Santiagoon, meren rannalle. Vaikka se onkin turistipaikka, pidän siitä enemmän kuin esim. Americasista, joka on liian iso ja liian täynnä turismia.

Nautimme auringosta ja rantanäkymistä kunnes alkoi tulla ilta ja kotiinpaluun aika. Päivän saldo: aurinkoa, ihania ystäviä ja kaunista katseltavaa.

Almendras

almendras

Mateli kukkii. Nyt on taas se aika vuodesta, jolloin vietetään Santiago del Teiden mantelinkukkaviikkoja. Eniten kukkivia puita löytää hieman kaupungin pohjoispuolelta, jos on matkalla tietä TF-82. Kannattaa käydä katsomassa vaaleanpunaista kukkamerta ja nuuhkia kukkien hienostunutta tuoksua: kaunista!

Mufloneita ja mantelinkukkia

muflones

Teimme retken Teidelle. Oli antoisa päivä ja paljon nähtiin, mm. mufloneita ja mantelinkukkia, kauniita molemmat. Kävimme myös Aguamansan kalanviljelylaitoksella, kuvasimme kivikukan ja rohkeimmat tekivät reissun ylös Telefericolla. Vilaflorin Pino Gordo halattiin: kahdeksan henkilöä saa juuri ja juuri muodostettua piirin puun ympäri.
Retkelle osallistuneille kiitos, oli mukava porukka!

– Sitten se päivän Teide-kuva, perinteinen:
Teide8

Manteli kukkii

Tila

Teiden reissulta palasimme Vilaflorin – Santiago del Teiden – Icodin kautta takaisin Puerto de la Cruziin. Aurinko paistoi saaren eteläpuolella kesäisesti ja Vilaflorissa kukkivat mantelipuut. Teneriffan saari näytti taas meille monimuotoisuuttaan.

Nuoriso lähti paluumatkalle Suomeen tänään. Vietimme oikein mukavan kaksiviikkoisen yhdessä. Nyt on hieman haikea olo.