Julio

Tila

Eilen oli aamusta mukavan pilvinen päivä ( panza de burro, aasinmaha) eikä liian kuuma, mutta iltapäivää kohti sää taas kuumeni, kun aurinko pääsi esiin. Kuvissa on Muellen Virgen-koristelua vielä jäljellä, ehkäpä heinäkuun, juhlakuukauden loppuun saakka.

Kuumuus aiheuttaa palovaaran. Nyt palaa jo naapurisaarella Gran Canariallakin, siellä on nyt yö oltu sammutustoimissa. Alue, jossa palaa on arvioitu 200-800 hehtaarin laajuiseksi ja varotoimenpiteenä parikymmentä taloa on evakuoitu. Teitä on ollut suljettuna. Palo alkoi Tejedan seuduilta.

Valvontakameroita on asennettu palovartiointiin lisää myös Teneriffalla. Realejoksen seuduille on tuotu kahdeksan uutta kameraa. Alueella on ollut viime vuosina useita paloja, joiden syynä on ollut paitsi kuumuus, monesti myös huolimaton tulen käyttö ja joissakin tapauksissa jopa tahallinen sytyttäminen.

Paitsi palot, myös hukkumistapaukset ovat nyt helteillä lisääntyneet. Uutisissa täällä varoitetaan toistuvasti merivirtojen voimasta ja siitä, että rantojen punaisten lippujen aikaan on ehdottomasti kiellettyä mennä uimaan. Keltaisten lippujen aikaankin täytyy olla varovainen.

Vuelta

vu

Kuvissa Gran Canarian Suomi-kerhon sisäänkäynti Calle Portugalilla, Cantarian rantabulevardia ja kotiinpaluun kunniaksi näkymä Armaksen kävelysillalta Santa Cruziin. Taas tunsin tulevani kotiin, Teneriffalle.

Etelä-Espanjassa poikkeuksellinen lämpöaalto aiheuttaa ongelmia. On kuumaa, paikoin jopa 36 ˚C. Kuivuus vaivaa siellä myös viljelyksillä ja maastossa.

Meillä – kuten tiedetään – lämpötila ei koskaan yllä niin korkeisiin lukemiin kuin mantereella. Saharasta tulee nyt lämpöä meillekin, viikonloppuna maksimiksi ennustetaan Teneriffan etelään 30˚C, meillä on muutama aste vähemmän.

Diciembre

de

Eilen, keskiviikkona iltapäivällä, Gran Canarian pohjoisrannikolle saaren edustalle mereen on pudonnut meteoriitti, joka on ollut noin koripallon kokoinen. Tapahtuma aiheutti hälytyksiä saarella ja asukkaat lähistöllä kuulivat räjähdyksen kaltaisen äänen, kokivat paineaallon, ikkunat helisivät. Arucas ja Guía olivat lähimmät asutuskeskukset meteoriitin putoamispaikalta.

Meteoriitin rata kulki yli Kanariansaarien, se lensi mm Teneriffan eteläosan yli. Onneksi putoamispaikka oli meri, joten tuhoja ei aiheutunut.

Sää viilenee, luvataan sateita ja lämpötilamaksimi on päiväsaikaan 23 astetta.

Kallistuneita lentohintoja ja mahdollisuutta subventoida niitä on mietitty saarihallituksessa. Lentohinnat vaikuttavat tietysti myös turistimääriin, jotka onneksi vielä ovat hyvällä tasolla.

Minä pakkaan taas laukkuani: huomenna lennän Berliiniin.

Konsulaattireissu

gc

Koko eilinen päivä meni reissulla naapurisaarelle. Lähdimme aamulaivalla. Turvasäännöt olivat voimassa myös siellä: mascarillat piti olla kasvoilla ja suojaetäisyyksiä kehotettiin noudattamaan. Uutta entiseen oli se, että nyt mukaan ei annettu maihinnousukortteja, tarjeta de embarque, vaan tieto niistä kulki sähköisenä.

Meri keinutti onneksi vähän. Minulla on yksi huono kokemus merisairaudesta k.o. välillä kovalla tuulella, se aina muistuu mieleen laivaan noustessa.

Agaetesta ajelimme Las Palmasiin ja lähelle konsulaattia, jonne navigaattori melkein osasi. Meille on käynyt monta kertaa niin, että kaupungissa (kännyn) navigaattori osaa melkein perille, mutta ei ihan tarkalleen. Maanteillä navigointi sujuu paremmin.

Löysimme konsulaatin ja ystävät kävivät asioimassa siellä. Minä olin vain huvimatkalla, kumppani kuljettajana. – Tiedoksi niille, jotka eivät vielä tiedä tai muista: lähin konsulaattimme on Gran Canarialla. Aiemmin saatoimme hoitaa passi- ym. konsulaattiasiat Santa Cruzissa Teneriffalla, mutta muutamia vuosia sitten tämä palvelu saareltamme loppui, ikävä kyllä.

Naapurisaari Gran Canaria ei näytä ollenkaan niin vehreältä ja kauniilta kuin tämä oma Teneriffamme. Ja tämä on täysin objektiivinen mielipide, tietysti.

Olipa mukava palata kotiin!

Puerto de Mogan

mog

Gran Canarian etelässä on yksi paikka, josta pidän: Puerto de Mogan. Sieltä löytyy kauniita kujia, siltoja ja kanavia, mielenkiintoisen näköisiä rakennuksia, monenlaisia veneitä. Entinen kalastajakylä, joka on laajentunut ja jonka tietysti turismikin on vallannut. Hyvä kalaravintola löytyy aallonmurtajan vierestä: Cofradia de Pescadores.

Yön nukuimme hotellin terassilla tumman yötaivaan alla aurinkotuoleilla, koska huone oli niin kuuma. Oli elämys nukkua ulkona!

Gran Canarialle

gc1

Lähdin naapurisaarelle. Puerto de la Cruzista menee nykyään pohjoisen kentälle Titsa 30. Matkustin sillä ensimmäistä kertaa. Dokumentit oli mukana, myös certificado de viaje, jolla todistan olevani residentti (alennuksen saamiseksi), mutta eipä sitä paperia taaskaan katsottu. Tarjeta de embarque, boarding pass, vain tarvittiin.

Binter on lempilentoyhtiöni ja tämä Teneriffa-Gran Canaria lempimatkani: pienehkö kone, lento kestää puoli tuntia, nousu ja lasku, ja siinä välissä saa vielä suklaapatukan ja vettä. Jakaako mikään muu yhtiö enää maksutta mitään (ainakaan turistiluokassa)?

gc2

Sittenpä jo saavuttiin Gran Canarialle, suomalaisten suosimalle saarelle. Sieltä minäkin Kanarian käyntini aloitin. – Olen tavannut joskus suomalaisia, jotka luulevat, että Kanaria on nimenomaan Gran Canaria ja tuskin ovat muista saarista kuulleetkaan.

Nyt olemme Puerto Ricossa. Turistipaikka. Suomalaisia ja muita skandinaaveja riittävästi. Hinnat turistihintoja. No, kai täällä muutaman vuorokauden voi olla ”turistina”. Miksi täällä? Olemme tapaamassa yhtä ystävää, siksi.

Tulee muistoja mieleen. Kun lapseni olivat pieniä, kävimme tällä saarella muutaman kerran viikon lomalla. Kun täytin 50 vuotta, olimme ystävien kanssa tässä samaisessa Puerto Ricossa. Silloin eräs ystävä sanoi, että Teneriffa on parempi saari. Ihmettelin moista mielipidettä. Nyt tiedän, miksi.

Casa Rural

imageimageimageimageimage
Gran Canarialla majoituimme Albergue Rural La Maniguaan, joka löytyi pitkän tien päästä keskeltä ”ei mitään”. Paikka on viehättävän erilainen, luultavasti entinen hevostila, joka on kunnostettu majoituskäyttöön. Hinta edullinen, paikka rauhallinen, vaikka saaren ainoa lentokenttä on linnuntietä 3 km päässä. Hyvä löytö!

Las Palmas

Tila

Piipahdin aamutuimaan Las Palmasin kentällä: Kävin saattelemassa Puertossa lomalla olleen ystäväni Norwegianin koneeseen kotimatkalle.
Naapurisaarella oli calimaa ja lämmintä kuten meilläkin. Binterillä on helppoa ja edullista pyrähtää saarelta toiselle.

Gran Canaria

gc1

Naapurisaari Gran Canaria näkyi tänään horisontissa harvinaisen hyvin, kun ajelimme TF-5 -tietä kohti Santa Cruzia. Useimmiten saari on näkymättömissä.

Exposaldo -messuilla Santassa oli myytävänä kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta; ihmeellinen ikkunanpesin tuli ostetuksi.limpiacristales