Paluu

Tila

Palasin Suomesta Barcelonan kautta Teneriffalle. Yövyin lentokenttähotellissa (BAH: Barcelona Airport Hotel), sinne oli ilmainen pikkubussikuljetus kentältä ja kentälle.

Barcelonan kentällä oli pitkät jonot ja aikaa meni check inissä ja turvatarkastuksessa jonotellessa kaikkiaan kaksi tuntia. En voi mantereen ja Teneriffan välillä koskaan tehdä check in:ä online, sillä certificado de viaje on näytettävä paperilla. Kun varaan matkaa netistä saan joka kerta vastauksen, että residenciastatusta ei pystytty tarkistamaan sähköisesti. Täytyy kysyä syytä, kun käyn kaupungintalolla.

Ikäviä metsäpalouutisia kuulin saavuttuani. Santa Ursulan ja Orotavan ylärinteillä palaa taas. Titsan ikkunasta näin sammitushelikoptereita vesipusseineen. La Floridassa, Aguamansassa sekä Corujerassa palaa. Asukkaita on taas varalta evakuoitu n. 3000 henkilöä.

Kolmenkymmenen asteen helteet ja tuuli ylläpitävät paloja.

Hierrolle on saapunut useita täysiä pakolaisveneitä Afrikasta, n. 700 henkilöä.

Matkalla taas

Tila


Tapasin eilen bloginlukijaystävääni. Oli mukava ja kiinnostava keskustelutuokio. (Onkohan kolme tuntia tuokio?) Me, jotka olemme eläneet nuoruutemme 60- ja 70-luvuilla olemme edelleen – ainakin sisältä päin – niitä vanhoja hippejä, vasemmistolaisia, anarkisteja ja kapinallisiakin. Ulkokuori on vaan vähän rapistumassa mutta mitä siitä! Suremme nykymaailman menoa, oikeistolaistumispolitiikkaa, sotia ja konflikteja. Me, rauhan ja rakkauden sukupolvi!

Illalla katsoin uutisia. Åbo Academissa oli tehty tutkimus Suomen viime vaalien äänestäjistä. Yli 65-vuotiaat eivät äänestä perussuomalaisia. Eivät tietenkään, me emme ole vaihtaneet nuoruuden ideologiaamme, emmekä vaihda.

Nyt kotimatkan jatkuu. Tänään lennän Norskilla Espanjan mantereelle. En ole lentänyt heidän koneellaan sitten pandemian, koska peruuntuneiden lentojen korvaamisessa oli ongelmia ja taisi koko yhtiö olla vaikeuksissa. Toivottavasti matka menee hyvin.

Täytyy antaa positiivista palautetta lentokenttähotelli Pilotille. He hyvittivät kaksi yötä, jotka minulla jäivät käyttämättä kun edellinen matkani peruuntui koronan takia. Ne yöt vietin nyt hotellissa.

Tax free palautuksen uudesta elektroniikastani sain anottua Treminaali 2:n tuloaulassa sijaitsevalla Planet-tiskillä. Palautus maksetaan luottokorttitilille muutamassa päivässä. Tällä kertaa piti näyttää myös ”sinetöity” (= tax free -teipattu) paketti.

Teneriffalla ja Puertossa alkaa heinäkuu, juhlakuukausi. Fiestojen ohjelma on jo ilmestynyt, täytyy perehtyä siihen kunhan olen kotona.

Vuelta

Tila

vu

Kuvissa Gran Canarian Suomi-kerhon sisäänkäynti Calle Portugalilla, Cantarian rantabulevardia ja kotiinpaluun kunniaksi näkymä Armaksen kävelysillalta Santa Cruziin. Taas tunsin tulevani kotiin, Teneriffalle.

Etelä-Espanjassa poikkeuksellinen lämpöaalto aiheuttaa ongelmia. On kuumaa, paikoin jopa 36 ˚C. Kuivuus vaivaa siellä myös viljelyksillä ja maastossa.

Meillä – kuten tiedetään – lämpötila ei koskaan yllä niin korkeisiin lukemiin kuin mantereella. Saharasta tulee nyt lämpöä meillekin, viikonloppuna maksimiksi ennustetaan Teneriffan etelään 30˚C, meillä on muutama aste vähemmän.

Lentopäivä

Tila

ac

Kotiinpaluupäivä. Aamuvarhaisella lensin lumisesta Helsingistä Finnairin siivin Berlin Brandenburgiin, Willy Brandtiksi nimetylle kentälle. Kone oli puolityhjä, sain taas kolme paikkaa käyttööni.

Berlin Brandenburgissa vaihdoin konetta. Lentokenttä on avattu uutena vasta lokakuussa 2020. Aiemmin lentoliikenne toimi Tegelin ja Schönefeldin kentiltä.

Tällä uudella kentällä käytävät ovat pitkiä; liukumatoilla pääsee helpommin porteille.

Teneriffan kone olikin sitten aivan täynnä. Eikä ihme, sillä terminaalista ulos tullessa oli vastassa lempeä Teneriffan lämpö. Koneessa oli joulunviettoon tulijoita, lomalaisia. Minä palasin kotiin.

Kotiin

Tila

casa

Kotiinpaluu. Matka oli pitkä ja väsyttävä, vaikka lennot olivat aikataulussa ja kaikki sujui suunnitelmien mukaan. Oulusta on pitkä matka, puhumattakaan Suomussalmelta, josta serkkuni ja hänen miehensä lähtivät.

Aamulento lähti Oulusta, Finnairin aamukone. Herätys oli aikaisin, sillä eihän sitä tahdo osata nukkua, kun on aamulla lähtö. Herätys oli siis neljän-viiden maissa. Kone oli lähes viimeistä paikkaa myöten täynnä.

Helsingissä meillä oli kolmen tunnin odotus jatkolennolle. Vuelingilla sitten jatkoimme Barcelonaan, jossa taas odottelimme muutaman tunnin. Ehdimme käydä syömässä ja hieman käveleskellä jalkoja verrytelläksemme.

Jatkolento, sekin Vuelingin, lähti aikataulussa. Minulla on kokemus aiemmilta vuosilta, jolloin kone oli myöhässä kahdeksan tuntia – se oli rankka odotus.

Barcelona-Teneriffa-väli sujui sekin hyvin, tasaisesti ilman ilmakuoppia, ja tämäkin kone oli viimeistä paikkaa myöten täynnä.
Maskipakko oli molemmissa Vuelingeissa.

Kumppani oli vastassa Tenerife Nortella ja kaikki tavaratkin mahtuivat autoon, vaikka sitä hieman epäilimme. Ja painopeittoni saapui vahingoittumattomana perille.

Puoleltaöin olimme Orotavan kotona.

Matkayhteenvetoa

Tila

hum

Kävimme Humboldtin näköalapaikalla katsomassa Orotavan laaksoon. Puerton päällä näyttää olevan pilvi, mutta ilmeisesti se ei ole savua. Hyvin heikosti näkyy kuitenkin pari savuvanaa vuoren rinteellä. Metsäpaloja ei ole vielä saatu kokonaan sammutettua. Helikoptereiden ääni kuului Puertossa ja Orotavassa koko eilisen päivän. Aamutelevisiossa näytettiin jyrkkiä rinteitä kiipeäviä palomiehiä, jotka olivat maastossa sammutustehtävissä. Vaikeaa työtä!

Tässä vielä yhteenvetoa paluumatkastamme Suomesta Teneriffalle:
Kuljimme reittiä Kemi – Oulu – Suomussalmi – Savonlinna- Lappeenranta – Porvoo – Vuosaari, josta lautta Travemündeen – Bad Oldesloe (Saksa, hotelliyö) – Reims (Ranska, hotelliyö) – Limoges (Ranska, hotelliyö) – Pamplona, Noaín (Espanja, hotelliyö) – Ciudad Real (Espanja, hotelliyö) – Moguer (Espanja, hostelliyö) – Palos de la Frontera (Espanja, hotelliyö) – Huelva, josta laiva Teneriffalle Lanzaroten ja Gran Canarian kautta.

Kilometrejä kertyi yli 5000 ajaen, laivoilla matkasimme n. 2500 km. Sekä polttoaineen että majoitusten hinnat laskivat etelään päin tultaessa. Päivämatkat autolla olivat 500-800 km. Ranskassa jouduimme poikkeamaan suunnitellulta reitiltä maastopalosavujen takia, muutoin palot vältimme.

Lentämällä olisi päässyt halvemmalla ja nopeammin, mutta tavaroita on helpompi kuljettaa autossa mukana. Matkan kokonaishintaa ei rohkene edes laskea. Yöpymisten hinta vaihteli 55€ – 90€ välillä, valitsimme halvimpia saatavilla olevia. Kallein yksittäinen hinta oli laivalippu Helsingistä Travemündeen, yli 800€, verrattuna lippuun Huelvasta Teneriffalle n. 350€. Kummassakin laivassa meillä oli hytti. Armaksessa ruoka kuului lipun hintaan, Finnlinesin laivassa ei.

Matka meni kaiken kaikkiaan hyvin ja nyt ollaan kotona taas.

Espanjaa etelään

Tila

esp

Eilinen oli taas ajopäivä ja kuten edellinenkin, paloalueita vältellen. Päätimme kiertää Madridin länsipuolelta ja tarpeeksi kaukaa, ettemme joudu suurkaupungin tungoksiin. Ajelimme pikkuteitä: silmänkantamattomiin viljelysmaita näimme. Myös muutamia paloalueita, onneksi jo sammuneita, joku vielä savuavakin, osui reitille. Tämän kesän palot ovat aiheuttaneet suurta tuhoa sekä Ranskassa että Espanjassa.

Eilen lämpötilat eivät nousseet yli +40 asteen, vaan pysyttelivät +35 asteen tuntumassa. Ajelimme Ciudad Realiin, jossa yövyimme viihtyisässä ja edullisessa Hotel Molinossa.
Vielä olisi jäljellä yksi ajopäivä kohti Huelvaa, jossa voisimme pysähtyä kahdeksi viimeiseksi yöksi ennen laivan lähtöä. Tai sitten yövymme jo Sevillassa, vielä emme ole asiaa päättäneet.

Tämä Suomi-Teneriffa -reitti on pelkkää matkustamista, sillä pitkät ajomatkat uuvuttavat niin, ettei illalla enää jaksa lähteä katselemaan yöpymispaikkakunnan elämää. – Eräs paluumatka Teneriffalle muutama vuosi sitten on jäänyt erilaisena mieleen: vietimme silloin kuukauden Andaluciassa ja kävimme myös Portugalin puolella.

Paluumatka alkaa

Tila

vuo

Kotiinpaluu alkaa varsinaisesti nyt: olemme Vuosaaren satamassa jonossa laivaan. Paljon autoja ja matkustajia näyttää olevan jo odottamassa vaikka laivan lähtöön on vielä pari tuntia.

Tämän reissun viimeinen sukulaistapaaminen oli Porvoossa, jossa yövyimme.

Saimme myös kyytiin uuden nukkekotini, jonka ostin jo alkukesästä kirpputorilöytönä. Koira kuvassa on mittakaavana, se ei kuulunut kauppaan. Talo on lastattuna autoon kaikkien muiden ”lopputavaroideni” kanssa. Kaikki nämä vuodet minulla on ollut varasto vuokralla tai tavaroitani väliaikaisesti ystävien luona Suomessa. Tunnearvotavaroita kaikki, sellaista mitä ei raski heittää pois/kierrättää tms.

Mitä teen kaikilla nukkekodeillani? Sitten kun tulen vanhaksi, perustan nukkekotimuseon.?

Kotona

Tila

Ko

Olemme taas kotona! Miten ihanaa oli palata taas tänne kauniiseen Orotavan laaksoon ja lämpöön. Vaikka olimme Suomessa vain vajaat kaksi viikkoa, paluu talvesta tänne kesään (=Teneriffan talveen) oli sykähdyttävää, samoin kuin joskus vuosia sitten lyhyelle lomamatkalle tullessa ja lentokoneesta ulos astuessa.

Lennot olivat aikataulussa ja koneissa oli tyhjiä paikkoja. Välillä Helsinki-Barcelona sain koko penkkirivin käyttööni ja lennolla Barcelona-Tenerife Norte oli yksittäisiä vapaita paikkoja.

Helsingissä koneeseen noustessa oli esitettävä rokotustodistus ja Espanjan QR-koodi passin ja tarjeta de embarquen lisäksi. Tenerife Nortella kysyttiin rokotustodistus ja passi.

Kotona kaikki oli kunnossa, puutarhuri oli siivonnut enimmät myrskyn jäljet ja eivätkä banaanitkaan olleet kaatuneet tuulessa. Uima-allas on kyllä vielä siivouksen tarpeessa.

Uutisista:
Omicronin jälkeen ennustellaan pandemian hellittävän. Tartuntoja on edelleen paljon, olemme tasolla 4. Rajoitukset ovat voimassa ja varoa täytyy.

La Palmalla raivaustyöt jatkuvat: tuhkan puhdistaminen asuinalueilta on kova työ. Taloja konkreettisesti kaivetaan tuhkan alta.

Teneriffalla on autokatastrofi: 840 000 ajoneuvoa. Ei ole ihme, että tiet ovat ruuhkaisia ja parkkipaikat eivät riitä, sillä autoja on suunnilleen yhtä paljon kuin ihmisiä.

Paluumatka

Tila

paluu

Viime yönä palasimme Teneriffalle. Laivakyyti, silloin kun on hytti, on miellyttävä matkustustapa ainakin näin pitkällä matkalla. Lähdimme Huelvan satamasta lauantaina puolenpäivän jälkeen, hieman myöhässä aikataulusta. Liput hyttipaikoin sisältävät myös ateriat kolmesti päivässä: aamiainen, lounas ja päivällinen. Meillä tähän puolentoista vuorokauden matkaan kuului viisi ateriaa. Ruoka oli hyvää, monipuolista ja aina on vaihtoehtoja.
Tällä matkalla laivalla ei ollut tungokseen asti matkustajia ja kontteja ja rekkoja vähemmän kuin aiemmin, mikä heijastelee ilmeisesti maailman konttipulaa.
Laiva kulki Lanzaroten ja Gran Canarian satamien kautta Teneriffalle, jonne saavuimme klo 2 yöllä.
Kokemuksena suosittelen kyllä kaikille tätä laivamatkaa! Rauhallista ja mukavaa matkustamista eikä mitään ruotsin- tai tallinnanlaivojen hulinaa.

Viikonloppuna on tullut 500 pakolaista saarille veneillä Afrikasta, kahdeksan heistä on löytynyt henkensä menettäneinä.

La Palman tulivuori osoittaa vulkanologien mukaan jo sammumisen merkkejä.

Koronatilanne on siinä mielessä ennallaan, että Fuerteventura jatkaa faasissa 2 (keltaisella) ja muut saaret ovat edelleen faasissa 1 (vihreällä).

P.S. Laiva kulki tasaisesti, ei ollut suuria aaltoja.
Alus oli Armaksen Volcan de Tinamar, 175 metriä pitkä, nopeus 30 solmua (55km/h). Matkustajia mahtuu 1500, autoja 600 ja rekkoja 117.